Zadania z elementami dramy na integracyjną lekcję wychowawczą

 

W ramach projektu Erasmus + uczestniczyłam w szkoleniu dotyczącym dramy we Florencji. Oto kilka wskazówek, jak metodę dramy można wykorzystać podczas lekcji wychowawczej na różnych etapach i w różnych typach szkół.

 

1.      Uczniowie ustawiają się w kole, nauczyciel objaśnia zasady: „każdy z Was będzie mógł rzucić piłeczką do innej osoby i zadać pytanie, nie pomijajcie innych, pierwsza runda to przedstawienie się, nie zadawajcie zbyt intymnych lub obraźliwych pytań”, rzuca miękką piłeczkę w stronę jednego z uczniów, uczeń przedstawia się, rzuca kolejnemu uczniowi, który także się przedstawia i następuje cykl pytań typu: co lubisz jeść, co lubisz robić itp. Po kilku rundach nauczyciel rzuca piłką, tym razem jednak pytania dotyczą innych osób, np. co lubi jeść Ola, jak ma na imię Twoja sąsiadka po prawej itp.

2.      Podzieleni na grupy uczniowie mają za zadanie przedstawić scenkę pochodzącą ze znanego obrazu, inni uczniowie zgadują, co to za obraz.

3.      Uczniowie usuwają ławki ze środka sali, dzielą się na pary, jeden z uczniów jest przewodnikiem, drugi osobą prowadzoną. Przewodnik staje za prowadzonym, uczniowie prowadzeni poruszają się bardzo powoli, ruszają ramionami, rękami , poruszają się wolno w przód a przewodnik ma za zadanie uniknąć zderzenia prowadzonego z inną osobą. W tym celu delikatnie dotyka ramienia bądź nogi prowadzonego, aby ten zmienił kierunek poruszania i nie zderzył się z innym uczniem. W tle muzyka relaksacyjna.

4.      Uczniowie dzielą się na grupy, przygotowują scenę z bajki ale muszą stworzyć język w którym będą się porozumiewać.

5.       Uczniowie swobodnie poruszają się po środku klasy, w tle muzyka, gdy muzyka ustaje uczniowie zastygają w pozach jak do fotografii.

6.      Uczniowie chwytają się za ręce, następnie, ciągle trzymając się za ręce, zaczynają chodzić po sali, przeplatając się, próbując się nie puszczać a jednocześnie plączą się ze sobą.

tekst: Renata Przybylska