Czym jest terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to proces długotrwałych oddziaływań, szereg całościowych działań o charakterze pedagogicznym, nastawionych na pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych, nastawionych na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do dalszego działania, do obowiązków szkolnych. Terapia ta dąży do wszechstronnego rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.
W zajęciach z terapii pedagogicznej uczestniczą dzieci, które mają trudności z pisaniem, czytaniem bądź liczeniem. W zajęciach biorą udział dzieci w młodszym wieku szkolnym, bo od tego wieku można tak naprawdę diagnozować poprawnie dysleksję. Wcześniej mówi się tylko o ryzyku dysleksji. Na terapię uczęszcza również młodzież, ale w mniejszym stopniu, ponieważ z biegiem lat problemy z czytaniem i pisaniem słabną na swojej intensywności z powodu doświadczenia w codziennym pisaniu i czytaniu.
Rola terapeuty pedagogicznego
Terapeuta pedagogiczny to osoba odpowiedzialna, profesjonalista, prowadząca dziecko na drodze terapii pedagogicznej. Współpracuje rzecz jasna z dzieckiem dyslektycznym, lecz również z jego rodzicami. Żadna terapia pedagogiczna nie ma sensu, jeżeli nie występuje ścisła współpraca na płaszczyźnie terapeuta – dziecko – rodzic. Jak wiele jest dzieci dotkniętych dysleksją, tak wiele jest ścieżek prowadzenia indywidualnej terapii pedagogicznej dostosowanej do potrzeb konkretnego przypadku. Stosuje się tu urozmaicone formy i metody pomocy, urozmaicone wieloma grami edukacyjnymi i programami komputerowymi przeznaczonymi dla dzieci dyslektycznych.
Cele terapii pedagogicznej
Nadrzędnym, najważniejszym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka – umysłowego, psychicznego, emocjonalnego i poznawczego. Poszczególne, pozostałe mniejsze cele terapii to: wzmacnianie pozytywne dziecka, dodawanie wiary we własne możliwości, wyrabianie odpowiedniego podejścia do obowiązków szkolnych, syntetyczności i odpowiedniej motywacji do pracy, ułatwianie opanowania materiału przewidzianego na danym etapie edukacyjnym, poprzez korygowanie zaburzonych sfer.
W naszej szkole opieką specjalistyczną otoczony jest uczeń w oparciu o dostarczone do sekretariatu szkoły dokumenty dotyczące potrzeb psychologiczno-pedagogicznych ucznia (opinia, orzeczenie) i decyzji szkolnego zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne można zgłosić ucznia, który przejawia problemy natury dyslektycznej i jeszcze nie ma specjalistycznej diagnozy w tym kierunku. Na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne może zgłosić wychowawca, nauczyciel, rodzic. Zgłoszenia można dokonać bezpośrednio do terapeuty (osobiście, mailowo). Uczniowie klas Szkoły Podstawowej pracują w małych grupach do 5 osób. Praca terapeutyczna z dzieckiem może się rozpocząć wtedy, gdy Rodzic zapozna się z regulaminem zajęć i podpisze zgodę na udział dziecka w tego rodzaju pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rezygnacja z tych zajęć ze strony rodzica/dziecka również wymaga formy pisemnej (dokumenty dostępne na stronie internetowej szkoły w zakładce pomoc psychologiczno-pedagogiczna)
W celu podniesienia efektywności pracy terapeutycznej konieczna jest współpraca rodzica z terapeutą. Zapraszam do kontaktu telefonicznego, mailowego lub osobistego po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania.